460 kvadratmeter på en ovanlig duk som veckar sig regelbundet. Petter Nilsson har tillsammans med sin assistent Patrik Lindberg och sommarjobbande ungdomar från Perrongen skapat ett gigantiskt konstverk på vattentornet i Laggarhult. Satsningen är ett samarbete mellan Sörmland Vatten och Avfall, Katrineholms kommun och näringslivet.
Vattentornet från 1969 är i sig en intressant byggnad där man gått hela vägen i stilen brutalism. Med den nya muralmålningen får byggnaden på Industrigatan 8 en än mer urban känsla, trots att den står omgiven av promenadstråk i ett litet skogsparti.
Petter Nilssons verk är något så märkligt som en färgstark, varm och nästan Miami-pastellig dystopi. En dystopi som ligger väldigt nära en stundande högst realistisk framtid. Man känner den stekheta solen, det mörka kalla vattnet som gjort marken gravt vattensjuk och nästan hör hur glaciärer och (snön på dem) fräser när de smälter i värmen.
Under några sommarveckor (total 14 dagar) har man kunnat följa hur konstverket vuxit fram. Lager efter lager. Fördelen med muralmålningar som får tid på sig (trots att de är gjorda av konstnärer med rötter i graffitikulturen som ju ”normalt” kräver snabb målning för att undvika upptäckt av lagens väktare) är att man ser hur avancerade de är/kan vara uppbyggda. När Petter Nilsson lade det sista lagret av detaljer och ifyllnad trädde helt plötsligt verket fram och fick definition och skärpa. De stora färgfälten den började som hade liksom fått sin förklaring.
Något liknande kunde man uppleva när Daniel Fahlström/HUGE målade sin uppskattade mural ”Everything will be ok” hösten 2021 med dess fotorealistiska heliumballonger vid Kungsgatan. Se video.
Under den välbesökta invigningen berättade Petter Nilsson att byggnaden först kändes skrämmande – stor och trettio meter hög med sin speciella form som krävde en planering utöver det vanliga. Han och Patrik Lindberg skissade och planerade i ett halvt år innan de satte igång med målandet. Det var omöjligt att måla hela tornet så betongen fick bestämma över verket och bli en del av det, betongen satte även tonen för färgskalan som användes och är en del i den. I målningen ser man hur den tonar ut till enorm himmel i form av rå betong. Det finns även ställen där målningen bildar konturer runt ett omålat fält. Med sina 460 kvadratmeter är verket cirka fyra gånger större än det största verk Petter Nilsson och Patrik Lindberg tidigare målat tillsammans.
Petter Nilsson är född 1985 i Örebro. Sedan 2008 bor han och är verksam i Stockholm. Han har studerat Bild och form på Karolinska skolan i Örebro och studerade därefter på Örebro konstskola. Han jobbar även som tekniker för Skandinaviens största konstbiennal, Open Art i Örebro.