//

Poet Persson provar positiv politisk poesi

Borås Tidnings recensent av demos Catalina Björkman (fd Bruna) nämner Iodine Jupiter (Albumet Lilla flickan zombie). Vad tycker du? Är det här talad rock? Konstarts-krock? Eller helt enkelt poesi med musik?

det finns en möjlighet
för dig att bjuda den där söta tjejen på kaffe
det finns en möjlighet
att hon sen ändå betalar för den själv
det finns en möjlighet
att iraniern från Vårby får jobba med det han är utbildad till
det finns en möjlighet
att han blir Sveriges bästa kirurg trots att han har svårt med grammatiken
klarar du kvalen och vilka blir valen?
det finns en möjlighet
att en trevlig sköterska pratar med dig när du blir gammal
det finns en möjlighet
att de unga under trettiofem som inte står i adelskalendern 
får vikariat som är längre än tre månader
klarar du kvalen och vilka blir valen?
det finns en möjlighet
att skapa viktig konst utanför tullarna
det finns en möjlighet
att kulturrådet avsätter pengar till sådan verksamhet
alla val är möjliga men du vet inte vart de leder
och trots att de är fria liknar de mest en blankett från premiepensionsmyndigheten


Denoterad dikt distribuerad digitalt – den demokratisering som vi ser idag i musikbranschen där artisterna tar kontroll över hela processen och kan få en hit över en natt, via sociala medier som Tik-tok, började en gång på Myspace.

Miljarder möten som byggt alla former av relationer fanns bara kvar som hågkomster utan ”bevis” eller möjligheter att citera och forska kring.

Några av dagens stora artister som Arctic Monkeys, Lily Allen och Calvin Harris skaffade sig och mötte fans via denna plattform. Det gick att hitta likasinnade över hela världen och ingen genre var för smal eller för bred: ”Hello music lovers” som Leif Smoke Rings Andersson brukade inleda sitt radioprogram.

Men år 2019 försvann allt. På grund av en felaktig migrering av data hade 50 miljoner låtar i mp3-format raderats – ett kulturarv rakt ned i obönhörlig glömska. Miljarder möten som byggt alla former av relationer fanns bara kvar som hågkomster utan ”bevis” eller möjligheter att citera och forska kring. I det digitala finns det tydligt helt andra risker kring arkivering. Men när information förstörs besannas samma farhågor om historielöshet som med tidigare metoder.

Digitala distributionen är dock fantastisk, även ur hållbarhetsperspektiv då den minskar inte minst transporter. Den löser också problem med olika format; vi kan fortfarande spela cd, vinyl och kassetter. Stenkakor börjar bli knivigt och länge såg det ut som om vinyl och kassetter skulle försvinna. Formaten fann dock en ny publik. Och ökade dessutom i värde. Till de analoga artefakterna finns det ofta numera en digital förlaga sparad. Men allt det som fanns på Myspace före 2016 (lite finns kvar från 2016–2019) kommer nog aldrig att mer än bitvis dyka upp på andra plattformar. Utan back-up blir återskapandet lite av ett Sisyfos-arbete. Jag drar dock härmed mitt strå till stacken och återpublicerar EP:n med tidstypiska(?) namnet Kärlek och bredband.

Erling Persson

Erling Persson är utbildad litteraturvetare, kulturvetare, förlagsredaktör och journalist. Efter 14 år i mediebranschen, till största del som redigerare, redaktör och nattchef, jobbar han nu som bibliotekarie. Han har varit med i Poetry slam-SM 2007 och 2009.