/

ansvar att skydda

Anna Arvidsdotter är poet och författare, även verksam som redaktör och skrivpedagog. I Traktens temanummer bidrar hon med en dikt från ett gråmulet Malmö, där hotfulla brev och obehagliga lampor skapar klaustrofobi.


”ute gråmulet och malmövinden vilar kvar i ansiktet”

ansvar att skydda

ute gråmulet och malmövinden vilar kvar i ansiktet

jag håller en nummerlapp, barnet i min hand

det blir min tur jag säger ett namn

de nickar

och vi väntar

ingen tittar på någon

skammen skadlig och stor, det finns inga samtal inget kallprat

barnet vill leka med lego

tror att leken är fri

det är november och vi väntar i foajén

väntar för att nazister skickat brev

hotat och hängt ut

nu vill de värna barnet

har orosanmält för att värna barnet

barnet kan utsättas för nazistiskt våld

malmövinden fast som en mask i ansiktet

de har stämplat våldsbejakande vänsterextrem

och barnet vet inte vad det betyder

vet inte att hon kommer synas

hennes rörelser granskas

vet inte hur ord kan lysa att tanken måste vara fri

gråmulen interiör och obehagliga lampor

vad är det med lobbys, väntrum, korridorer som tvingar till krypkänslor

rum så tydligt gjorda till anhalt, här ska man samlas upp, inte mötas

barnet fortsätter att fråga efter lego jag säger att jag inte vet om de har lego

jag klär av barnet vantar mössa termobyxor

allt som ska hålla henne varm i vinter

och så blir vi hämtade

ledda en trappa upp in i ett litet rum det finns leksaker utanför men inget lego

barnet vet inget om hur man bygger samhällen

att hennes mamma gör något som kan kallas radikalt

att ord är vapen, ibland

menlösa, ibland

hon testar och ser vad de innehåller

vet inget om klassarv än inget om intolerans eller mytiska tider vet inget om stöveltramp

hon frågar, mamma, finns monster på riktigt?

i brevet står det ”det är inte en fråga om hur, utan när,

trakasserierna övergår i nazistiskt våld”

det står ”då kan vi bara hoppas till gud

att inga barn finns i närheten”

barnet leker och jag sitter i rummet och lugnar

säger att hotet om våld bara är ett hot om våld

de finns inte här, inte i malmö. självklart

finns det nazister i malmö. kommer de att mobilisera sig?

om vi säger ifrån, kommer de att röra sig i leden då?

vita soc-kvinnor ser mitt välvårdade ser samspelet

vita soc-kvinnor läser upp brevet pratar med barnet

vita soc-kvinnor lägger ner ärendet

jag klär på mitt barn alla de varma plaggen igen

kom nu vännen

jag är ingen, jag är inte rädd, de har viktigare mål

det är klart att jag är rädd

vill inte skrämmas till tystnad men har ett ansvar att skydda

vinden sliter i kroppen det är så i malmö det är så på vintern

vinden, denna slitna metafor

fascism uppstår inte ur intet i fullskalig terror förskjutningen är inte total från början

den kryper, en smygande verklighet, hela tiden siktet inställt

och jag är inte förvånad när jag blir en måltavla

normaliseringen

avtrubbingen

språket som inte längre förmår att bära

mitt barn, tystna inte

lyssna inte när de säger att mamma är farlig

fortsätt fråga fortsätt fundera på vad som finns

på riktigt


Poeten Anna Arvidsdotter är uppvuxen i den lilla byn Brönnestad, Hässleholms kommun, men sedan 2015 baserad i Malmö. Skrivandet cirkulerar kring klasstillhörighet, arbete och relationer, vilket resulterar i hudnära samhällsskildringar.

Efter medverkan i många antologier och otaliga scenframträdanden var det dags för debut med diktsamlingen Händer att hålla i, utgiven på Lil’Lit förlag, en diktsvit om klassbundenhet och en kroppsligt betingad tillvaro.


Gråmulen parkering i Malmö fotograferad av Bengt A Lundberg.

Trakten redaktion

Redaktionen jobbar gemensamt under täckmantel av Södermanlands landskapsinsekt strimlusen, i familjen bärfisar ordningen halvvingar.