Inger Linnéa Carlsson målar bon av olika slag: puppor, nästen, reden och bo(städer). Byggnadskonst som blir till konst således. En hel vägg i galleriet är dessutom täckt med målningar av dörrar. Med hjälp av innehållsrika titlar skapas berättelser om dessa dörrar.
Trakten ser: Inger Linnéa Carlsson, utställning, 18 nov till 13 jan, Konstgalleriet Hälleforsnäs.
Inger Linnéa Carlsson har sin ateljé på Bruket. I den växer bilderna av fåglars och insekters bon, reden och kokonger fram – bokstavligen. Att skrapa fram bilder är tekniken som Inger Linnéa Carlsson har använt för de tavlor som visas i Brukets konstgalleri. Färgen ligger till en början bakom en svart yta och tas fram bit för bit. Mjukt eller hårt skrap bestämmer hur ljus den underliggande färgen upplevs och på så sätt kan Carlsson få bilderna att kännas tredimensionella och rumsliga. Det handlar om rundade former hämtade från naturen. Och några människogestalter.
På hennes CV listas en rad offentliga uppdrag och väldigt många som besökt Flen har nog sett hennes konst utan att tänka på det. Målningarna vid Flens järnvägsstation är ett tydligt exempel. Välkomstskyltarna i Flens kommun, som hon skapat tillsammans med Christina Lindblom, ett annat. Ytterligare exempel: Utsmyckningen på Sagabiografens fasad.
Inger Linnéa Carlsson brinner för sin konst sedan många år tillbaka. Hon gick på Eskilstuna folkhögskola och Gerlesborgsskolan redan på 70-talet. Naturens mystik lockar henne och att måla ser hon som ett sätt att undersöka tillvarons olikheter. På tal om att brinna för skapandet så jobbar Inger Linnéa Carlsson även med performance (tillsammans med Christina Lindblom) kallad eldcirkelmagi och gör eldskulpturer. Oavsett teknik så är hennes verk förtrollande och byggen som skapar intagande illusioner.