Start

Det vore ju kanon med en kanon! Eller? Utan att behöva ta regeringsansvar dikterar vårt nya, näst största parti just detta, att döma av pressträffen idag, fredagen den 14 oktober: ”En svensk kulturkanon ska tas fram”. För inte är det väl några liberala partier som längtar efter att peka ut det enda rätta?

Nåja, en kanon kan vara spännande att diskutera och i verkligheten, utanför politiken, uppstår en sådan i ett levande, fritt och rikt samtal. Till exempel fört i små och stora kulturtidskrifter. Så vad kan ingå i en novellkanon?

Nej, Trakten gör inga anspråk på någon kanoniserande lista, men ett novellnummer måste komma med tips. Om du inte redan är en frälst novelläsare, kan dessa tio författarskap vara ett bra ställe att börja på.


Munro. Här måste vi börja, novellist och inget annat, det är ovanligt bland författare. Kanadensiskan Alice Munro fick Nobelpriset 2013 med den kortaste motiveringen nånsin: ”den samtida novellkonstens mästare”. Och hennes långa noveller (fast kortare än långnoveller) om mänskligt beteende, om otillräcklighet och missförstånd, är gripande, formsäkra och vackra.

Berlin. Samlingsvolymen Handbok för städerskor är en mäktig bok. Men amerikanska Lucia Berlin skrev ofta mycket korta berättelser om missbruk, av alkohol såväl som förtroenden. Hon nyttjade gärna jagberättare och de hårda historierna kan ibland tyckas på gränsen till ofärdiga, ändå suger de tag i en.

Maugham. Under 1900-talets första hälft och lite till var engelsmannen Somerset Maugham en internationell megastjärna. Hans romaner och noveller sålde som glass under klimatsomrar. Idag är han, om inte bortglömd så i alla fall marginaliserad. Visst, det är en patriarkal värld som möter oss, ofta betraktad ur kolonisatörens perspektiv, men hans utmärkta novellkonstruktioner är en fröjd att läsa.

Jansson. Jag säger inte att du ska glömma Mumintrollen men ställ din dyra temugg åt sidan ett slag och öppna någon av Tove Janssons novellsamlingar. Hon var en renässansmänniska och novellen var en av hennes många begåvningsområden. Om man känner igen sig? Jo, den särskilda, janssonska humorn finns oftast där.

Salinger. När du längtar efter språklig briljans och nattsvarta, elakt roliga berättelser om högbegåvade, dysfunktionella familjer så är J.D. Salinger din räddare i nöden. Även om många bara läst hans roman om slyngeln Holden Caulfield, är det som novellist han var bäst. Kanske den allra bästa. Börja med ”Bananfisken hugger idag”, sen är du såld.

Dahl. Läs allt av Roald Dahl! Vem du än är, han gör en aldrig besviken. Dels är både barn- och vuxenlitteraturen rolig (tårarna-sprutar-rolig), dels är berättelserna så utsökt konstruerade. Det senare gäller i särskilt hög grad för novellerna. Och precis som när han skriver för barn kan han vara ganska brutal, man får passa sig så inte fingrarna ryker.

Johnson. Brutalitet, förresten, det är ingen dum egenskap hos en novell. Och den grenen excellerade amerikanen Denis Johnson i. Droger och kriminalitet finns ofta med, utan att det nånsin liknar en deckare. Han skrev också humoristiskt (ibland), och psykedeliskt. Verkligheten är aldrig garanterad hos Johnson.

Sven Olov Karlsson, foto: Moa Karlberg

Karlsson. Han skriver fina romaner om svensk landsbygd men Sven Olov Karlsson kan det här med noveller också. För Årsboken fick han Tidningen Vi:s litteraturpris 2020. Även Västmanland, där han berättar om landskapet där han växte upp med en novell per kommun, hyllades av en unison kultursideskader.

Jackson. Sen Netflix-serien är Shirley Jackson mest uppmärksammad för sin gotiska roman, Haunting of Hill House, men hon har länge stått på läslistorna för amerikansk highschool med novellen ”The Lottery”. Har du inte upplevt den är det bäst att jag inget säger.

Norlin. Hon skriver oftast kortare, som låtskrivare, men Annika Norlins prosadebut, novellsamlingen Jag ser allt du gör är en höjdare. För det mesta gillar jag inte alla noveller i en samling men det gör jag här. En varningstext kan dock behövas för en av dem: näsduk tarvas.


Ta också en titt på Erling Perssons novelltips här. För övrigt är kulturtidskriften The New Yorkers fiction-podd världens bästa. Där kan du upptäcka hundratals författarskap tillsammans med tidskriftens prosaredaktör Deborah Treisman och hennes gäster, alla publicerade författare från hela världen.

Axel Hellby

Skribent, lärare och författare, sedan hösten 2020 Traktens chefredaktör.