//

Sörmlands första teaterfestival

Den 17 och 18 oktober sprakar det till i Nyköping, när Fri Scen Sörmland bjuder på ett imponerande program för barn, unga och vuxna. Trakten har tagit ett snack med arrangören Ewa Westin, som dessutom står på scen i en riktig Nyköpingsklassiker. Det visar sig att Teaterfestivalen inte bara ger publiken ett starkt utbud av dramatik för alla åldrar, det är också ett arrangemang som är direkt avgörande ur kulturekonomiskt perspektiv: det gäller de fria teatergruppernas överlevnad!

Trakten får hjälp att reda ut saken av Ewa Westin från fria gruppen Teater Sörmland. Hon var med och startade den ideella föreningen Fri Scen Sörmland och har nu fullt upp inför festivalen.

– Det finns ingen Utbudsdag i Sörmland, så vi i de fria grupperna gick ihop i ett nätverk och planerade en. Fast vi bytte till de snyggare namnet Teaterfestivalen.

För att förstå vad en utbudsdag är behöver vi prata kulturpolitik. Ewa förklarar:

– För att en fri grupp ska kunna sälja sina föreställningar behöver man delta i en “utbudsdag” där man visar upp sig. I och med att Scenkonst Sörmland tog bort sin katalog och numera endast upphandlar föreställningar via utbudsdagar runt om i landet, hamnade vi sörmländska fria grupper i ett svårt läge. 

– Varför, jo A: de regionala utbudsdagarna prioriterar  självklart grupper i den egna regionen vilket gör det svårt att få komma till dem och spela. Och B; Det finns ingen utbudsdag i vårt län. Scenkonst Sörmland säger att det inte är deras uppdrag.

Framöver är det tänkt att festivalen ska vara återkommande och besöka olika kommuner. Nyköping är först ut och för de kommande två arrangemangen sker förhandlingar med andra kommuner. Meningen var att det skulle komma igång redan i våras, men pandemin kom i vägen.

Ewa Westin är en teaterveteran som skrivit manus till dramatik för barn och vuxna, gjort poesiteater och musikal. Inom fria grupper får man ofta flera roller och Ewa har såväl regisserat som stått på scen i många av sina projekt. Men i Jorden finns mitt i mig är det Jerk Olsson Westin som regisserat, Ewa gör istället de tre rollerna som Farfar, Mamma och Torsten. Manus står ensemblen gemensamt för.

Jordens mitt Finns mitt i mig bygger på Maria Gripes sista bok om Elvis Karlsson. Det är en interaktiv föreställning med syfte att få barn att våga prata om och visa sina känslor. Vi har tagit fasta på hur Maria Gripe resonerar ur ett barns perspektiv kring identitet, känslor, rädslor och hur viktigt det är att lära känna sig själv och våga ha en egen åsikt i förhållandet till de vuxna.

– Det här är den fjärde föreställningen vi gör om Elvis Karlsson vilket har varit väldigt spännande att följa en karaktär så länge.

Metoden att skriva och skapa som grupp har starka rötter i 70-talets fria teatertraditioner och Teater Sörmland har ofta arbetat så.

– Idag har metoderna fått en ny vår i och med att Devising-metoder har blivit konstnärligt accepterade. Det är spännande och utvecklande men kräver naturligtvis att alla är öppna för kritik samt olika åsikter.

På den givna Traktenfrågan om tips på sörmländska smultronställen slår Ewa ett slag för sin närmiljö:

– Onsberga gård med ekologisk odling och djurhållning samt gårdsbutik med café är härligt. Vintage-butiken “Stugan vid vägen” ligger precis bredvid, den är värd ett besök. Allt detta finns i Sättersta.


Devising, som betyder utforma på engelska, är en så kallad processmetod inom teatern. Idén är att låta pjäsen växa fram ur det gemensamma arbetet under repetitionerna. Nya idéer och infall är alltid välkomna, ibland finns inte ens ett manus att utgå från när man börjar. Rötterna kan spåras i teaterns äldsta historia, i mim, cirkuskonst och i renässansens commedia dell’arte. I modern tid var bland andra Bertolt Brecht tidigt ute med experiment men det var framförallt under 1970-talets starka fria teatervåg som devising-metoder blev etablerade.

Axel Hellby

Skribent, redaktör, folkbildare och översättare, som sedan hösten 2020 även är Traktens chefredaktör.