///

Konst, konferens och byamangel – intervju med Nina Wande

Vi börjar med det väsentliga: Skatteverket. Det är fredagen före sportlovet och Nina Wande, som driver Idéfarmen mitt i Sörmland tillsammans med sin man Martin, vet ett och annat om företagande och skatteregler vid det här laget. Hon har just pratat med Skatteverket för att räta ut några frågetecken, kulturarrangörer ser mycket sånt.

– Det krävs många bolagsformer för att få det här att fungera. Och bokföringen, och reglerna för jordbruksfastigheten ska vi inte prata om. 

På frågan om de skulle ha startat Idéfarmen ifall de vetat om hur krångligt det skulle bli kommer svaret snabbt:

– Nej! Haha, nej, det skulle vi inte ha vågat.

Skulptur av Karin Bonde.

Men man lär sig när man måste och det har de gjort. Idag är Idéfarmen en verksamhet med många sidor. Eventbyrå, säger de själva och erbjuder konferenslokaler, bröllopsarrangemang och kursgård, scen för musik och teater. Men samtidigt sticker de ut.

– Det fanns en lucka att fylla. Jag har gjort det här i många år och såg att det saknades något. Varför gör man inte konferenser som fyller sitt syfte? Och varför går man överhuvudtaget på konferens? Den frågan måste man ställa sig innan man arrangerar något och för oss blir målet att skapa fokus. Vi bygger upplevelsen på en pedagogisk idé och jobbar med alla sinnen. Det är då man behåller vad man lärt sig!

Under pandemin är det förstås stopp för många projekt. Alla som jobbar med publika arrangemang har det tufft, så också Idéfarmen. Tur i oturen är att de ändå planerat att bygga om och det har de gott om tid att göra nu. Konferens- och eventlokalen tar idag 150 gäster, målet är att rymma 300.

Men mycket fortskrider ändå, ett projekt som kan frodas även nu är ARTfarm som går in på sitt tredje år. Idéfarmen hade tidigt tankar på en skulpturpark och när en grupp erfarna konstnärer kom och ville sätta igång blev det rivstart.

– Folk kom under hela sommaren 2020, tre eller fyra sällskap om dagen. Totalt 1 500 besökare. Många kommer med familj och fikakorg. Det var också tanken, att skapa något som tre generationer kan besöka tillsammans. Därför har vi ordnat picknickplatser och det är öppet även på kvällen. Perfekt att komma i skymningen och slänga ut några mattor. Sen kan man ligga och se hur ljuset skiftar och så ser man skulpturerna ur ett nytt perspektiv.

Nina Wande har jobbat med kulturprojekt i såväl Sörmland som resten av landet.

– Vi har nästan inga insekter heller! Området ligger så att det nästan alltid fläktar lite grann, då trivs de inte. Sen har vi mycket svalor, perfekta myggjägare!

Att ta betalt för kultur är alltid ett dilemma. Skulpturparken är gratis för besökare, fast ändå inte.

– Vi vill inte exkludera någon, så den som inte har råd att betala entré är välkommen ändå. Men vi ser förstås gärna att de som kan swishar en slant. Det handlar om att garantera kvalitet och verkshöjd.

En urvalskommitte gör ett grundligt arbete med att välja rätt konstnärer. Sen ska skulpturen skapas och det kräver tid och professionellt arbete. Sörmlands Sparbank är sponsor men Nina, Martin och många fler jobbar ideellt i bakgrunden med arrangemanget. 

– Det är lätt att vänja sig vid att kultur är gratis, ofta är den ju det via bibliotek och liknande. Men sanningen är att någon måste betala, om det ska bli bra. Antingen via skatt, sponsorer eller biljettintäkter. 

Tema för årets ARTfarm är “Contact”.

– Vad vi söker och saknar. Det blir en spegling av samtiden kan man säga. Tidigare år har vi haft tema “Playground” och “Room”. 

ARTfarm är Idéfarmens skulpturpark och en ideell förening som arbetar med konst. Även i år gör de ett “open call” och bjuder in konstnärer att ställa ut. Sista datum för skissinlämning är 1 mars, så det brinner i knutarna. Är du intresserad av att delta? Kontakta nina@idefarmen.se för mer detaljer!

För att ett projekt som Idéfarmen ska fungera måste det vara välkomnat av grannarna. När Nina och Martin flyttade in hyrde de en hage åt sina hästar och byggde ett skjul som skydd. Detta första bygge fick också fungera som presentation.

Bilden visar hästarnas skydd och är arrangerad av Max Wande, som kallar sin bild “Snehuset”.

– Vi kommer att vrida och vända på saker och ting. Det var det vi ville säga med vår stuga på sniskan. Men samtidigt vill vi bevara den här gården. Så, när bygget var klart bjöd vi folk från våra två grusvägar på taklagsfest. Kommer väl ingen, tänkte vi. Särskilt när det blåste upp till storm. Men det blev full uppslutning! Vi satte en rökmaskin i skorstenen och bjöd på mat och det var jättekul. Vi har blivit fantastiskt väl mottagna här.

Gården hade varit i samma släkt i fem generationer när Nina och Martin flyttade in med sina barn. 

– Det blir ett ansvar, man måste värna om det som varit. Samtidigt gör vi något nytt. Och det spelar roll, det här stället har haft betydelse. Många lekte här på gården som små. Det var här byamangeln stod och folk från Lundby by kom hit med sina lakan. Jamen så självklart, varför ska alla ha en egen mangel? Sån historia vill man värna. Men också utveckla!


Tack till Nina och Idéfarmen för foto!

Axel Hellby

Skribent, redaktör, folkbildare och översättare, som sedan hösten 2020 även är Traktens chefredaktör.