///

Inga jävla anekdoter – intervju med Hanna Järver

Start

Traktens Axel Hellby har varit ett fan sen dag ett, eller i alla fall 2013. På lördag, den 28/8 spelar Hanna Järver på Fåfängan i Nyköping och Trakten fick chansen att ställa några frågor till den Örebrofödda popstjärnan.


Du hyllas ofta som textförfattare. Vad betyder geografi för dig när du skriver? Har noterat att platser återkommer i texterna. T.ex. Kent hade ett komplext förhållande till Eskilstuna, hur känner du för Örebro?

– En plats blir ett ord i texten som innefattar väldigt mycket. Om man har en relation till platsen får man en massa egna associationer och om inte så inbillar jag mig att man nästan kan hitta på egna. Att man ändå ser något framför sig. 

Sen jag lämnade Örebro har jag flyttat runt väldigt mycket, mest i olika delar av Stockholm. När man rör mycket på sig blir det på nåt sätt enklare att minnas sitt livsförlopp. Varje plats blir knutet till vissa känslor och saker som skedde när man bodde där. Angående Örebro så tycker jag att det var en bra stad att växa upp i. Man kunde cykla överallt, det fanns en frihet i det. Jag har också haft flera lärare under min uppväxt som betytt väldigt mycket för mig och var jag är idag. Nu har jag inte så mycket kvar där, min familj och de flesta av mina vänner har flyttat. Kanske gör det känslan kring staden mindre komplicerad. Att vara i Örebro är liksom inte lika med att komma hem. 

Foto: Noah Beyene

En annan sak du jobbar omsorgsfullt med är musikvideon. Finns en framtida video med i tanken när du skriver en låt eller hur ser processen ut? Vad tänker du om musikvideons status i dagens musiksverige?

– Nej jag tänker sällan på video när jag skriver musik, det kommer i ett senare skede. Triologin till förra skivan var ett hjärteprojekt som jag kände att jag behövde göra just då. Det var väldigt kul att planera och klippa alltihop och att hänga mycket på Buttericks haha. Ett tag var jag lite inne på att göra något i splatter-anda, men det har inte hänt än i alla fall.   

Ofta känns det som att man tar fram en video till en singel för att man ska ha mer “content” (mitt värsta ord) och nånting att posta i sociala medier. Ofta är det bara lite snygga bilder typ, gärna på artisten, och något som ska funka även om man bara ser det i några sekunder. Inget fel med det men jag tycker att det är så tråkigt. Det är svårt att göra nånting som går lite långsamt eller som man behöver se från början till slut för att förstå. Eller, man kan ju göra det, men det blir svårt att få folk att titta. 

Att lyssna efter små detaljer i dina låtar är en stor del av charmen (typ man blir sugen på nachos på La Neta), brukar du samla på saker för att du vill ha in dem i en låt? Som en rappare med sitt rimblock? 

– Absolut att jag skriver ner små fragment ibland, men oftast när jag skriver text skriver jag ganska mycket och intensivt på en gång. Jag avsätter en dag och typ promenerar runt och går igenom foton och minnen. Det kan vara ganska jobbigt och dränerande, haha. Jag tycker att små detaljer ofta är det som ger “de större orden” i en låt betydelse.  

Jävla 80-tal var en grymt bra singel men är du egentligen ett 80s-fan? Visst finns det en del influenser i ditt sound?

– Jag kan inte säga att jag lyssnar så mycket på nåt från 80-talet idag, men däremot en del musik med influenser därifrån. Sen är jag ju uppvuxen med David Fosters “river of love” konstant i bakgrunden mina första år i livet, haha. Den kom ju -90 i och för sig, men låter och är väl producerat slutet av 80-talet. 

…och så en fråga om framtiden: Vad händer i höst, vinter, vår? Vågar man planera turnéer och musikliv nu?

– Jag ska göra några spelningar nu i september som egentligen skulle ägt rum förra hösten. Små spelningar för 50 pers. Mitt fokus just nu ligger på studion och att göra ny musik, utöver det är det ganska löst. Jag måste typ hålla igång live-spelandet egentligen, när det går så här lång tid emellan börjar min scenskräck kicka in. Har gått från att längta väldigt mycket efter att spela till att känna mig lite rädd, men det ska väl säkert kunna pendla tillbaka igen.


Hanna Järvers konsert på Fåfängan rundar av en imponerande månad av spelningar i Nyköping. Info om tider och biljetter finns här. Ta också en titt på Hannas videor med skräcktema, här kan du se tusen täta lögner in:

Axel Hellby

Skribent, redaktör, lärare och översättare, som sedan hösten 2020 även är Traktens chefredaktör.