Stockholm, Vikingstad och Flen – vad har de gemensamt? Projektet Piano Visions gör att man i all tre städerna kan njuta av det bästa från 1900-talets pianomusik. Ett av de allra mest betydelsefulla verken, Olivier Messiaens Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus, från 1944 kunde man ta det av i Flens Församlingshem.
Trakten ser:
Oskar Ekberg och Etienne Glaser: Olivier Messiaen Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus. Församlingshemmet i Flen, den 17 september.
Till de tjugo betraktelserna över Jesusbarnet finns korta texter som inledning, reciterade av skådespelarikonen Etienne Glaser med den livserfarna mannens milda stabila pondus. Glaser trivs i sin roll och har hittat humorn hos Messiaen. Man känner dock det kristna dramat genom hela konserten men Etienne Glaser reciterar balanserat och låter textens inneboende styrka bära utan onödig emfas eller dramatisering. Samtidigt tänker jag ämnesmässigt på Bob Hansson och Agneta Pleijel. Båda har tydligt släppt in andlighet och det existentiella i sin diktvärld.
Oskar Ekberg får det att se så lätt ut. Han spelar utan partitur och vi får i hd-kvalitet följa hans händers dans över tangenterna. Händer som tydligt håller takten även i pauserna och tämligen direkt går ned i en djup vila när tillfälle ges. Verket växlar mellan repetitivt med små förskjutningar och en intensitet och hastighet som kan mäta sig med Lubomyr Melnyks.
Verket växlar mellan repetitivt med små förskjutningar och en intensitet och hastighet som kan mäta sig med Lubomyr Melnyks.
I någon av de tjugo betraktelserna smyger det sig in korta partier som minner om Erik Satie, det är mjukt och melodiskt. I andra låter det som stormvågor rullar in. Vi hör klang av klockor, stiliserad fågelsång och i ”Höjdernas betraktelse” hörs Messiaens tolkningar av olika fåglar. Med inställningen att fåglar är denna världs bästa musiker som står i direkt kontakt med Gud blir strävan att skapa fågelsång och fågelorkester självklar.
Med inställningen att fåglar är denna världs bästa musiker som står i direkt kontakt med Gud blir strävan att skapa fågelsång och fågelorkester självklar.
Det mestadels kraftfulla anslaget och kalla tonen i de flesta av betraktelserna får en att fundera över händerna igen. Den imponerande styrkan i dem. I slutet av konserten är de ådriga som en deffad body builder-kropp inför tävlings-posering. Det är en tydlig symbol för att det är en liten skara pianister som klarar av att spela detta verk. Det är långt, intensivt och med medianläge i fortissimo. Som producent och initiativtagare 2008 för en av de största Messiaenfestivalerna i världen är Oskar Ekberg minst sagt välmeriterad och passionerad när det gäller Messiaens musik.
Flygeln i församlingshemmet låter större än den är. Det är en fin inramning i rummet, med levande ljus och lampor som ljussätter de olika betraktelserna i olika färgskalor. Ljudet från Glasers myggmikrofon är klart och balanserat. Stolarna är aningen hårda för ett evenemang som varar i två timmar och fyrtiofem minuter, men vilken otrolig ynnest det är att man inte bara denna kväll utan vid två tillfällen till under hösten och två till våren kan ta del av fler pianovirtuoser på denna nivå i Flen!