//

Mat som stilleben

Alla ska vi äta, alla ska vi dö. Konstkritikern och journalisten Mathias Jansson gör en stilla måltidsreflektion över ett festligt dukat bord som stelnat i tiden.

På duken är det holländska 1600-talsbordet dukat med ett överflöd av mat och mening. Frukt, kött, fisk, skaldjur, ostar och bröd samsas med vinkaraffer, skålar, silverserviser och blomarrangemang. Stilleben var inte bara ett sätt att visa på ett jordiskt överflöd av maträtter eller konstnärens skicklighet att måla olika texturer och material. Det var också ett sätt att höja en varningens finger till betraktaren. Memento mori, tänk på att du snart ska dö, allt detta goda och vackra överflöd kommer en dag att försvinna och förvandlas till stoft.

Willem Claesz Heda: Festmåltid med köttfärspaj, 1635. National Gallery of Art, Washington.

För den som tittar närmare på 1600-talets stilleben ser snart att några blommor har börjar vissna, det kryper en mask i äpplet, brödet är kanske lite mögligt, fisken och haren stirra med döda ögon på oss. Det finns symboler och antydningar om att allt inte är för evigt, utan vi kommer som allt levande så småningom att dö, ruttna och förmultna till jord.

Stilleben, att måla icke levande objekt, är en genre som fortfarande är aktuell. På internet (som Instagram och Pintarest) kan man idag hitta det gamla 1600-tals matbordet i en ny samtida tappning. Nu är det inte längre de rena råvarorna som kött, bröd och frukt som avbildas, utan det är istället snabbmaten och halvfabrikaten som borden dignar under.  Variationen av rätter och material är inte heller lika varierad, utan samtidens stilleben fylls av färgrika kartonger, muggar och annat emballage, enhetligt utformade efter företagens profiler. Det är mat som är färdig att transporteras i olika kartonger, som snabbt ska ätas av den som är ständigt på språng. Även om maten kommer från olika delar av världen som italiensk pizza, kinesiska nudlar, mexikansk tacos eller amerikanska hamburgare så är allt ganska enhetligt och verkar nästan smälta ihop till ett enda stort fettigt skrovmål. Men även i dagens stilleben höjs ett varningens finger. Tänk på vad du äter, snabbmatens överflöd av fett, socker och kolhydrater leder till fetma och alla möjliga följdsjukdomar som kommer att ta livet av dig.

1600-talets målningar av dignade matbord är lite av en paradox, det var en bild av överklassens frosseri och rikedomar, som hade lite att göra med många vanliga människors matvanor. För de flesta var utbudet av mat mycket begränsat och många levde också ibland på svältgränsen. Dagens stilleben visar också på ett överflöd av mat, men idag ha de flesta råd att köpa snabbmaten som avbildas på målningen. Så idag äter många människor istället ihjäl sig på onyttig mat med ett alldeles för högt energiintag, som de inte kan förbränna under dagen, då de knappt rör på sig. Det är lite av historiens ironi, när det finns ett överflöd av mat till de flesta människor så behöver vi den inte längre, utan dagens livsstil är istället mer anpassad till 1600-talets utbud och portioner. 


Läs mer av Mathias Jansson på hans blogg.

Mathias Jansson

Mathias Jansson är konstkritiker, poet och webbredaktör.