//

Naturvetenskap med magi och litterär filosofi

Start

Jenny Olsson breddar biologins ordning och söker svar hos filosofin, som ett sätt att förhålla sig till platsen, till elementen jord, luft, vatten, eld – förutsättningarna för naturen.

Trakten ser:
Jenny Olsson, utställning, Renfana, regnspira, och utmarker (Men om detta vågar man inte tala), Katrineholms konsthall den 6 april till 20 maj.

I vissa verk, som Intryck I–VI, handlar det om att konkret spara det som hittats, spara fragment som bygger minne. Sådant som samlats under lång tid på samma plats och som därför inte bara blir ett avtryck, etsat av syra på plåt när objektet tagit med sig det fett som det varit nedtryckt i när det lyfts bort, utan även en slags bild av komprimerad tid. En konstens herbarium? Det ser vi även i den stora mängd renfana som står i formationer på golvet i konsthallen. Plockad i somras på den plats i Västerbottens inland Olsson har koppling till – Varuträsk. Kanske ”eterneller” – evig solgul norrländsk sommar från utmarken? Eller obygden som Sara Lidman (1923–2004) skrev. Lidman som hämtade sin kraft och konst från Missenträsk. Med norrländska mått mätt nästgårds till Varuträsk.

Vattnet och Drömmarna. Foto: Oksana Verkhola

Och Lidman finns litterärt i utställningens titel.

– Orden som jag har använt är regnspira som relaterar till en titel av Sara Lidman, en bok från 1958 som heter Regnspiran. Regnspiran är ett västerbottniskt namn för tornsvala och när den skriker så sägs det att den berättar om framtiden, eller om det som ska hända i ens liv. Men det finns också andra som bara säger att den skriker när det bådar regn. ”Men om detta vågar man inte tala” (som är ett citat från Sara Lidman). Om dessa omen talar man inte, berättar Jenny Olsson.   

Lidmans ord har dessutom gett namn åt verk i den: de åtta cyanotypier som heter Regnspira. Den Lidmanska kärvheten och viljan att reducera fram tydlighet ljuder i rummet. Men så blandar sig filosofen Gaston Bachelard (1884–1962) sig i. Suddar till. Kopplar ihop och mystifierar. Injicerar magi. Det finns dessutom mycket kemi bakom verken, tekniker som kräver kunskap om reaktioner material emellan. Eller kanske mellan element eller mellan temperament?

Konstnären Olssons förhållande till naturvetenskapen verkar handla om relationer/reaktioner och hon använder filosofi för att uttrycka dem. Att en av Sveriges absolut främsta konsttryckare visar mångbottnade och stillsamt filosofiska verk silade genom sig själv som eget subjekt i en utställning långt ifrån beställningar och andras verksvärldar är en ynnest. Jag önskar att fler fick höra Olsson prata mer om tankarna och teknikerna och praktikerna som framkallar och frambesvärjer dessa frusna berättelser, dessa poetiska stunder sparade till eftervärlden i fotopolymergravyrer, fotogram/cyanotypier, videofilmer, etsningar och blommor nedstuckna i lera.

…dessa frusna berättelser, dessa poetiska stunder sparade till eftervärlden i fotopolymergravyrer, fotogram/cyanotypier, videofilmer, etsningar och blommor nedstuckna i lera.

Ett viktigt värv när Norrland exploateras i allt raskare takt och framtiden är så ljus i några av städerna att den kanske egentligen bländar oss. Utvecklingen behöver nog utmarkerna för balans liksom ett streck på ett papper behöver papprets ”tomhet” för att överhuvudtaget synas. I stadens larm är tystnad en bristvara. En bristvara betingar ett högt pris när vi väl kommer på att vi saknar den.

I den här utställningen får även Karin Boye (1900–1841) vara med. I diktsamlingen För trädets skull (1935) finns följande rader: ”Förklarade lätta materia, rytmens blommande skum, svävande, svindlande drömmars dröm,” och de säger allt om Olssons verk med ord till titeln lånade från Boye: ”Du är fröet och jag din mull”.

Jenny Olsson (f.1973) har studerat konst och grafik i Danmark, Sverige och USA. Hon finns bland annat representerad på Moderna museet, Nationalmuseum, British Museum, Örebro Landsting och Danderyds sjukhus. Utöver sitt egna konstnärskap arbetar hon som lärare i grafik på Kungliga Konsthögskolan och driver också grafikverkstan Tellus i Stockholm. Hon har även varit intendent för samlingarna på Grafikens Hus.

Aktiviteter:
12 april lunchvisning kl. 12.15
12 april konstverkstad för vuxna kl. 13
26 april konstverkstad för vuxna kl. 13
4 maj babyvisning med målarverkstad kl. 10
10 maj konstverkstad för vuxna kl. 13
13 maj sagolördag med konstverkstad kl. 11
13 maj konstlördag kl. 13
24 maj konstverkstad för vuxna kl. 13

Erling Persson

Erling Persson är utbildad litteraturvetare, kulturvetare, förlagsredaktör och journalist. Efter 14 år i mediebranschen, till största del som redigerare, redaktör och nattchef, jobbar han nu som bibliotekarie. Han har varit med i Poetry slam-SM 2007 och 2009.