LitterArts novelltävling avgjord

Under sommaren och hösten har LitterArts stora novelltävling pågått och under festivalens invigningsceremoni tillkännagavs segraren. En jury bestående av gänget bakom podden Novellskrivarna, Magnus Edgarsson, Linda Eklund, Jörgen Leidebrant och Anni Agelii, har läst de många, otäcka bidrag som kommit in: temat för tävlingen var skräck och rysare.

Anna Enbom kammar hem segern i årets novelltävling, Trakten säger grattis! Och kastar sig över poeten, novellisten och programmeraren med några frågor.

Vill du berätta lite om vinnarnovellen, ”Pool och fordon”?

– Det började med inledningsmeningen: ”Det största problemet med mormor var att hon trodde att hon var profet.” Det var den jag utgick ifrån.

Anledningen till att den meningen dök upp i tankarna är antagligen 900-talspoeten Al-Mutanabbi. Ordet mutanabbi (fem. mutanabbia i mormorns fall) betyder någon som tror att hen är profet. (Besläktat med ordet nabi som betyder profet.) Tanken på en profet-imitatör har tilltalat mig sedan jag hörde talas om Al-Mutanabbi. (Sen tror jag att det finns källor som menar att ordet snarare har en positiv betydelse, det kanske är därifrån novellens suddiga gränsland mellan inbillad profet och riktig profet kommer.)

Som ett sidospår vill jag säga att Al-Mutanabbi var en fascinerande poet och en mästare på genren skryt. I de här välkända raderna skrävlar han om vilken fantastisk ökenryttare, krigare och poet han är.

Att novellen skulle vara relaterad till klimatproblemen kom naturligt eftersom det är det läskigaste jag kan tänka mig.

Anledningen till att en pool spelar stor roll i novellen är att jag nyligen flyttat från Fröslunda till Torshälla och här ser jag en hel del pooler och ett och annat poolbygge. För mig är de symboler för konsumtionssamhället. Det som var sällsynt och lyx när jag var barn (jag är 38 år, inte 100, haha) är nu standard utan att det verkar ha gjort oss lyckligare.

En tidsaktuell novell som med träffsäker svart humor och snärtigt konstaterande språk griper tag i läsaren från första raden. En domedagsprofetia som sakta går i uppfyllelse, på personliga och samhälleliga plan, medan grannarna är upptagna med att skaffa pool.

Juryns motivering till Anna Enboms vinnarnovell, ”Pool och fordon”.

Temat för tävlingen var rysare – vad har du för tankar om skräcklitteratur?

– Jag har nog fördomar om skräcklitteratur tyvärr. Den enda roman jag kan minns att jag har läst inom genren är en av Patricia Highsmiths böcker om Mr Ripley. Den gillade jag. Men utöver den har jag nog bara läst amatörnoveller i samband med att jag tävlat i två av betareaders novelltävlingar, i den ena kom jag på delad tredjeplats förra året med en ganska fånig mordhistoria. Dessa noveller, inklusive min egen, gav inte mersmak för genren. Om någon har något bra lästips inom skräck tar jag gärna emot det 🙂

Däremot har jag många bra barndomsminnen kopplade till Maria Gripes böcker, särskilt när mamma läste dem för mig. De som gjorde starkast intryck var Tre trappor upp med hiss, Eget rum och Egna världar.

Du vinner priser varje år, när kommer novellsamlingen? Eller jobbar du på någon annan bok, poesi eller roman?

– Jag har redan en liten novellsamling på min hemsida.

Sedan har jag några opublicerade som jag är halvnöjd med, och några jag skrev för nästan tjugo år sedan, som det skulle vara roligt att färdigställa. Utöver noveller har jag skrivit två diktsamlingar, en lärobok (inom ämnet arabiska såklart) och en feelgood. I framtiden planerar jag en romance, en historisk roman/generationsroman och några barnböcker. Den enda lilla detalj som kvarstår är att bli antagen av förlag 🙂


Anna Enboms vinnarnovell hittar du här. På andra plats i tävlingen kom Tora Wall med ”Trädgårdsmästarens stuga” och trea blev Lotta Malmhester med ”Simtur i Sörmland”. Stort grattis även till er. Hedersomnämnanden tilldelas novellerna ”Ryslig Nynäs” av Kicki Zoroff och ”Sjön” av Karin Sondell.

Trakten redaktion

Redaktionen jobbar gemensamt under täckmantel av Södermanlands landskapsinsekt strimlusen, i familjen bärfisar ordningen halvvingar.